شاه آرتور

شاه آرتور

شاه آرتور، رهبر افسانه‌ای بریتانیا در سده‌های میانه (قرون وسطی) می‌باشد. براساس اسطوره‌شناسی سلتی، او در اواخر سده پنجم و اوایل سده ششم میلادی از بریتانیا در برابر مهاجمان ساکسون دفاع کرد. آرتور، فرزند پادشاه اوتر پندراگون بود. مردم برای اولین بار در قرن نهم شروع به صحبت در مورد او در کتاب‌ها کردند. در سده دوازدهم نیز داستان هایی درباره او نوشتند. یعنی بیش از ۱۲۰۰ سال است که مردم درباره آرتور صحبت می کنند! واقعاً زمان زیادی است! و در این مدت صدها داستان درباره او نوشته شده است. داستان‌های اساطیری معمولا نسخه‌های متفاوتی دارند؛ بنابراین نسخه های مختلفی از شاه آرتور نیز وجود دارد!

 

شاه آرتور که بود؟

آرتور پسر اوتر پندراگون بود و در کودکی به مرلین سپرده شد تا در امان بماند و آموزش ببیند. زمانی که نوجوان بود، شمشیری را از سنگ بیرون کشید و ثابت کرد که او پادشاه برحق است. بعداً، او شمشیر دیگری به نام اکسکالیبور (Excalibur) را از بانوی دریاچه دریافت می کند. وقتی آرتور بزرگ شد، جایگاه خود را به عنوان پادشاه بریتانیا به دست آورد. یکی از شخصیت‌های مهم داستان شاه آرتور، مرلین جادوگر می‌باشد. او جادوگری بود که نقش مشاور و معلم را برای شاه آرتور داشت.  آرتور با گینویر ازدواج کرد و در کملوت زندگی کرد.

او و شوالیه هایش به عنوان شهسواران میز گرد معروف شدند. از میان این شوالیه‌ها می‌توان به سر لانسلوت، سر گالاهاد و پرسیوال اشاره کرد. سرانجام، موردرد، برادرزاده شاه آرتور، علیه عمویش شورش کرد و آرتور را در نبرد به شدت مجروح کرد. جسد او برای شفا به آوالون منتقل شد و طبق افسانه ها، در آینده باز خواهد گشت و دوباره حکومت خواهد کرد.

 

بازنمایی هنری شاه آرتور

فیلم ارتش تاریکی

ارتش تاریکی

  • کارگردان: سم ریمی
  • بازیگران: بروس کمپل، مارکوس گیلبرت، بریجیت فوندا
  • سال انتشار: ۱۹۹۲
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۳ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷٫۵ از ۱۰

این فیلم، نگاهی مدرن به داستان شاه آرتور دارد. فیلم یک اثر پارودی و در عین حال ترسناک می‌باشد. این ویژگی است که ارتش تاریکی را به فیلم دلخواه مخاطبان و منتقدان تبدیل کرده است. این فیلم، ترکیب عجیب و غریبی از کمدی و پارودی و وحشت است که حداقل از لحاظ متن و لحن، مانند فیلم مانتی پایتون به نظر می‌رسد که که یک اقتباس دیگر از افسانه شاه آرتور است.

ارتش تاریکی طرفدارانی دارد که شیفته بازیگر نقش اصلی، بروس کمپل، هستند.  این فیلم سومین قسمت از سه‌گانه مرده شریر (کلبه وحشت) است. در این فیلم، اشلی باید از یک فرد قرون وسطایی به نام لرد آرتور در برابر سپاه مردگان دفاع کند. این طرح‌ داستانی واقعا جذاب و فوق‌العاده است. 

ارتش تاریکی
لانسلوت از دریاچه

لانسلوت از دریاچه

  • کارگردان: روبر برسون
  • بازیگران: لوک سیمون، هامبرت بالسان، پاتریک برنارد
  • سال انتشار: ۱۹۷۵
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۹۵ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷ از ۱۰

لانسلوت از دریاچه (به فرانسوی: Lancelot du Lac) فیلمی فانتزی به کارگردانی روبر برسون محصول سال ۱۹۷۴ فرانسه است. فیلم ماجرای عاشقانهٔ لانسلوت و گوئینور را در دوره شاه آرتور حکایت می‌کند و برسون مطابق معمول از نابازیگران برای ایفای نقش استفاده کرد.

این فیلم، به طور خاص بر جزئیات زشت داستان شاه آرتور مانند خون و خیانت تمرکز دارد. می‌توان گفت این پروژه به نوعی بازی تاج و تخت آن روزها بود.

لانسلوت از دریاچه

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

تلگرام
پینترست
لینکدین
توییتر
فیسبوک
واتس‌اپ
ایمیل
اسکایپ
پرینت

4 نظر برای “شاه آرتور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *